SKODA SUPERB - jedno z najlepszych aut klasy średniej

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • wojciesze
    Drive
    • 2010
    • 51

    SKODA SUPERB - jedno z najlepszych aut klasy średniej

    DARO_83, a było coś zmieniane w aucie ( jakieś kodowania, dokładki itp )?
  • kropeck
    RS
    • 2009
    • 2319
    • Octavia II (1Z3)
    • BLF 1.6 FSI 115 KM

    #2
    SKODA SUPERB - jedno z najlepszych aut klasy średniej

    Cytując http://motoryzacja.interia.pl/wiadom...y,1599167,3460 :

    Skoda superb bije obecnie rekordy sprzedaży. Skąd wzięła się taka popularność auta, które z założenia miało być luksusową alternatywą dla aut klasy średniej, bądź ekonomiczną dla audi A6 czy BMW serii 5?

    I co można powiedzieć o samochodzie, o którym powiedziano już mnóstwo przychylnych opinii?

    By poznać "o co chodzi z tym superbem" warto sięgnąć do historii i cofnąć się do pierwszej generacji.



    Geneza sukcesu

    Poprzedni superb powstał tak naprawdę "po kosztach" - model ten występował od końca 1999 roku na chińskim rynku, jako przedłużona wersja volkswagena passata piątej generacji. Zmianie uległy więc właściwie tylko znaczki i kilka detali (auto miało wydłużoną płytę podłogową). Nic nadzwyczajnego - koncerny często stosują takie zabiegi, dostosowując auta do specyfiki danego rynku.

    Już w chwili debiutu (rok 2001), największa skoda opierała się więc, na lekko podstarzałej platformie PL45, którą wcześniej w koncernie z Wolfsburga wykorzystywało audi A4 (w salonach od roku 1994) i A6 (1997).

    Mimo tego auto odniosło spory sukces zwłaszcza w krajach Europy Środkowej, przede wszystkim ze względu na olbrzymie wnętrze, technikę VW i bogactwo wyposażenia połączone z korzystną ceną.

    Superb jednak nadal pokutował za wcześniejszą historię czeskiej marki, kojarzonej głównie z modelami favorit i felicia, które poza niską ceną odznaczały się równie niską jakością wykonania.


    Obmyślając projekt drugiej generacji, managerowie najwidoczniej dostrzegli sporą szansę na sukces. Musieli "tylko" postarać się lekko zwieść decydentów z centrali w Wolfsburgu. Przepis był prosty - wysłać czeskich inżynierów do magazynów Volkswagena i dać wolną rękę w doborze części.

    Niemcy wyrazili zgodę, licząc na to, że zaprojektowany od podstaw samochód stanie się swoistym próbnikiem rynku i przetestuje rozwiązania, które później miano zastosować w koncernie VW.

    Jako pierwszy debiutował liftback udający limuzynę. To udawanie realizowane jest poprzez możliwość otwierania klapy bagażnika bez podnoszenia tylnej szyby - jak w klasycznej limuzynie. Z wyglądu auto jest ciekawe.... do środkowego słupka. Później wygląda na to, że stylistom zabrakło kawy podczas projektowania.

    Skupmy się jednak na testowym superbie. W nasze ręce trafiło przednionapędowe kombi z popularnym dwulitrowym dieslem o mocy 140 KM, zestawionym z 6-biegową skrzynią manualną. Jakie wrażenia?


    Deskę rozdzielczą zaprojektowano w sposób typowy dla Skody - ergonomia ponad wszystko. Zastrzeżeń nie można mieć również, co do jakości montażu - to już poziom Volkswagena.

    Tapicerka materiałowa wygląda na lepszą niż ta, którą stosuje się nawet w Audi. Nie wszystkim spodobają się jednak "aluminiowe" wykończenia przypominające kolorystyką sztućce z baru mlecznego - ani to przytulne, ani sportowe.

    Temat miejsca w środku zasługuje na oddzielny akapit. Superb to w tej kwestii prawdziwy rekordzista - na brak przestrzeni nie będzie narzekał nawet koszykarz. Po odsunięciu przednich foteli maksymalnie w tył miejsca na nogi na tylnej kanapie jest tyle, co u konkurencji z klasy średniej, gdy fotele przesunięte są do przodu. Imponujące to mało powiedziane! Jeśli jesteście rodzicami nie zostawiajcie dzieci bez fotelików - mogą zaginąć w czeluściach tylnej części auta.


    Całkiem pokaźny jest też bagażnik, którego imponujące 630 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy zamienia się w 1860 litrów. Ze świecą szukać auta tej klasy z choćby porównywalnym bagażnikiem. Prawie 3 metry kwadratowe płaskiej przestrzeni i dodatkowo podwójna podłoga, to nowa definicja przestrzeni.

    No to jazda!

    Po wciśnięciu startera (samochód odpala się przyciskiem) pojawia się znajomy dźwięk zimnego diesla. Na szczęście w porównaniu do poprzedniej wersji wyposażonej w pompowtryskiwacze, nie jest to nieustępujący nawet po rozgrzaniu, irytujący klekot. Dodatkowo wraz z systemem wtrysku, Volkswagen zmienił również dostawcę turbosprężarek i materiały używane do odlewania głowic. Dzięki temu w nowszych 2,0 TDI nic się nie zaciera i nie pęka z byle powodu. Pytanie, czy można tak było od razu...?

    Skoda superb to jedno z najlepszych aut klasy średniej.
    Mimo że testowy egzemplarz wyposażono w 18-calowe felgi z zimowymi oponami w rozmiarze 225/40, auto prowadzi się zadziwiająco komfortowo. Nie jest też bardzo podatne na koleiny. Niestety stosowanie takich kół w Polsce wiąże się z koniecznością uważnej jazdy po dziurawych drogach i delikatnego traktowania krawężników.
    Wyjazd z miasta w godzinach późno-wieczornym pozwala na test spalania, elastyczności i ogólnej dynamiki, a także zachowania na szybko pokonywanych łukach i zakrętach. Sprawdzić można też jakość oświetlenia. Jeśli chodzi o spalanie - o tym silniku krążą już legendy. Średnie zużycie przy płynnej jeździe do 120 km/h nie przekraczało 5,3 litra w aucie ważącym niemal 1500 kg. 60 litrowy zbiornik przy spokojnej jeździe zapewnia zasięg w granicach 1000 km. Nie liczmy więc na częste nagrody z programów lojalnościowych - nie będziemy ulubionym klientem stacji benzynowych.


    Duże reflektory biksenonowe Helli mają systemem doświetlania zakrętów /INTERIA.PL
    Osiągi auta są łatwo akceptowalne, acz superb niczym nie zaskakuje. Do 100 km/h przyspiesza w ok. 10,5 sek., prędkość maksymalna nieznacznie przekracza 200 km/h.

    Może przyspieszenie nie wbija w fotel, ale silnik nie poraża też ospałością. Całkiem sprawnie reaguje na dodanie gazu w każdym zakresie prędkości obrotowej. Przy wyprzedzaniu pamiętać jednak trzeba, że "szóstka" jest typowym nadbiegiem. Zapewnia przyspieszenie na poziomie gorszym od większości dostawczaków pokroju transita.

    Szybko pokonywane łuki nie stwarzają dużej skodzie większych trudności. Auto nie wychyla się nadmiernie w zakrętach i prowadzi się bardzo przewidywalnie. Układ kierowniczy, wyposażony w elektrohydrauliczne wspomaganie, również działa bez zarzutu.

    System ASR można wyłączyć, jednak nadal czuwać będzie nieodłączalne ESP. Elektroniczne systemy nie mają jednak zbyt wiele roboty - auto prowadzi się pewnie i posłusznie, nawet podczas zmiany obciążenia w trakcie pokonywania zakrętu. Brawo!

    Bardzo pozytywnie należy też ocenić oświetlenie. Duże reflektory biksenonowe Helli, z systemem doświetlania zakrętów (AFS), dają mocny i jednolity snop światła. Wyjątkowo dobrze rozjaśniają też ciemność prawego pobocza. Brawo po raz kolejny!

    Warto przepłacać?

    Skoro wnętrze jest przestronne i bogato wyposażone (6 poduszek powietrznych, ABS, ASR, ESP, klimatyzacja i sporo innych), silnik oszczędny, elastyczny i nowoczesny, a komfort i bezpieczeństwo stoją na wysokim poziomie, czemu inni sprzedają podobne auta drożej?

    Oszczędności widać, choć - powiedzmy to jasno - nie rzutują one na użyteczność i bezpieczeństwo. Przykłady? Komora silnikowa polakierowana jest tylko podkładem w kolorze zbliżonym do kolorystyki nadwozia. Zamiast plastikowego kosza na akumulator jest coś w rodzaju miękkiego "ubranka". Niezbyt solidnie wygląda też plastikowa pokrywa na silniku z wytopionym w niej emblematem marki. Tylne oświetlenie nie jest też wyposażone w nowoczesne LED'y, a seryjna dotychczas parasolka w tylnych lewych drzwiach wymaga teraz dopłaty.
    Mimo takich oszczędności, nie da się ukryć - skoda superb to jedno z najlepszych aut klasy średniej. Jest jednym z najbardziej "user's friendly" samochodów segmentu. Gdyby w ofercie był dostępny silnik 3,0 tdi, nie tylko passat, ale i A6 mogłoby czuć się zagrożone... (H)
    Pozdrawiam,
    Michał

    Nie piję piwa - jedynie JACK DANIELS! :-)

    Komentarz

    • RABIN
      Rider
      • 2009
      • 450
      • Octavia II combi (1Z5)
      • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

      #3
      Nie wiem dlaczego ale projektanci tego auta jakby zapomnieli o jego tyle - jest poprostu beznadziejny :P Cała reszta dla mnie na wielki +

      Komentarz

      • Maru 123
        RS
        • 2008
        • 4660

        #4
        Zamieszczone przez kropeck
        Gdyby w ofercie był dostępny silnik 3,0 tdi, nie tylko passat, ale i A6 mogłoby czuć się zagrożone... (H)
        coś w tym jest :wink:
        1.8T AGU L&K

        2.0TDI BKD ELEGANCE

        TOYOTA LAND CRUISER J95

        Komentarz

        • sew1981
          RS
          S_OCP MemberModeratorr
          • 2009
          • 10917
          • Fiat

          #5
          "Superb jednak nadal pokutował za wcześniejszą historię czeskiej marki, kojarzonej głównie z modelami favorit i felicia, które poza niską ceną odznaczały się równie niską jakością wykonania." to chyba lekka przesada, bzdura....W 2001 roku? Już Octavia była na rynku od 4 lat, i zyskała miano auta niezawodnego na bazie vw.

          Komentarz

          • lisek1981
            Drive
            • 2010
            • 69

            #6
            Zamieszczone przez RABIN
            Nie wiem dlaczego ale projektanci tego auta jakby zapomnieli o jego tyle - jest poprostu beznadziejny :P Cała reszta dla mnie na wielki +
            jesli masz na mysli tylnie swiatla w wersji sedan, to idzie sie do nich przyzwyczaic, po paru miesiacach nie zwracasz na to uwagi (mi sie nawet lekko podobaja, choc gdybym mogl, zaladowalbym cos z LED-ow VW). Ale poza tym chyba nie ma sie do czego przyczepic...
            Pozdrawiam
            Grzesiek

            Obecnie śmigam: Skoda Superb II 1.8TSI DSG Platinum
            Średnie spalanie: | Smarowanie zapewnia

            Komentarz

            • RABIN
              Rider
              • 2009
              • 450
              • Octavia II combi (1Z5)
              • BXE 1.9 TDI PD 105 KM

              #7
              lisek1981, tak o to mi chodziło
              reszta jak dla mnie jest super, może kiedyś się skuszę na wersję kombi bo teraz potrzebuje dużo miejsca na bagaż

              Komentarz

              • tomek
                L&K
                • 2005
                • 1078

                #8
                te lampy to musieli zepsuć, bo inaczej nie byłoby się do czego przyczepić i byłoby nudno, nie byłoby o czym gadać, na co ponarzekać
                O2FL RS | S2 | F2

                Komentarz

                • PieTrzaK
                  L&K
                  • 2009
                  • 1323
                  • Octavia I (1U2)
                  • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                  #9
                  Przecież tył Superba jest najładniejszy z całego auta

                  Komentarz

                  • bardzozlymisio
                    Ambiente
                    • 2008
                    • 208

                    #10
                    IMHO superb kombi jest samochodem bardzo bolesnym dla konkurencji. Naturalnie ludzie, którzy muszą podnosić swój status społeczny i samopoczucie kołami, gwiazdą czy szachownicą na masce plują na skodę ile się da. Nie zmienia to faktu, że gdyby skoda oferowała taką gamę silników jak Audi to jej sprzedaż z rekorodowej zmieniłaby się w kosmiczną.
                    Mój znajomy, który wziął superba na testy na weekend stwierdził, że Superb sie nie nadaje dla niego, bo żona nie sięga do fotelika dziecięcego z przedneigo siedzenia

                    Umówmy się, że za Superba w wersji platinium 2.0TDi 170KM trzeba zapłacić około 150.000 PLN a za audi/merca/bmw z takim wyposażeniem musi się dorzucić jeszcze 100k. Na pewno BMW 5 jest lepsza od skody superb - bezwzglednie. Ale czy róznica jest tak wielka, że ma kosztować 100k PLN - nie jest.

                    Komentarz

                    • bandit57
                      Classic
                      • 2009
                      • 20

                      #11
                      Czytając ten tekst stwierdzam ze az taka rewela nie jest, takie wspominanie poprzednich tescikow Mogli wspomniec ze mieli doposazenie do keylessa a nie bo to auto sie odpala przyciskiem(starterem) i wprowadza w blad..Hmm za ta cene naprawde jest ciezko dostac cos fajnego z podobnego segmentu badz wyzej a zwlaszcza z tak bogatym wyposazeniem :wink: Dlatego jezdze czym jezdze

                      Komentarz

                      • pandzik
                        RS
                        • 2011
                        • 2254
                        • Seat

                        #12
                        Białe kombi S wygląda super. Sedan koszmarek.

                        Komentarz

                        Pracuję...